Saturday 10 November 2012

Pengenalan Badminton

Negara asal permainan badminton masih belum diketahui dengan jelas sungguhpun terdapat catatan-catatan sejarah yang mengatakan bahawa suatu jenis permainan raket yang hamper menyerupai badminton telah dimainkan di beberapa buah Negara seperti India, China dan England.Namun begitu nama ‘badminton’ berasal dari nama Kota Badminton di Glouscestershire,England.

     Badminton merupakan sejenis sukan raket yang dimainkan oleh sama ada dua orang pemain bertentangan (perseorangan) ataupun dua pasangan bertentangan (beregu), yang mana posisi pemain ialah bertentangan di dalam sebuah gelanggang empat segi yang dibahagikan oleh jaring. Pemain dapat memungut mata melalui pukulan bulu tangkis menggunakan raket mereka jadi ia dapat melepasi atas jaring dan jatuh di kawasan pihak lawan.

     Pertandingan kejuaraan All England telah diadakan buat pertama kali pada tahun 1897.Piala Thomas yang menjadi rebutan beberapa buah Negara di dunia telah dihadiahkan oleh Sir George Thomas,seorang pemain badminton yang terkenal di England.Dalam kejuaraan Piala Thomas yang pertama.Malaysia telah menjadi johan setelah menewaskan Denmark pada tahun 1949.

     Malaysia terkenal dalam arena badminton dan beberapa orang pemain yang handal dari Negara kita telah mencapai kejayaan yang cemerlang di peringkat antarabangsa.Usaha ini hendaklah diteruskan,khususnya oleh generasi muda kita.Pemain-pemain muda di Negara kita hendaklah dibimbing secara sistematik untuk mencapai matlamat itu.

3 comments: